דוניקה קלי והבאוורבירד

BirdNote®

דוניקה קלי והבאוורבירד

נכתב על ידי מארק ברמהיל

מארק ברמהיל: זה BirdNote.

לפני מספר שנים, המשוררת דוניקה קלי ניסתה להבין איך לצאת לדייט, כשראתה סרט תיעודי על ציפור באוור.

[Clip of David Attenborough from BBC documentary]: “כשזה מגיע לתכשיטים, הכחול הוא ללא ספק האהוב עליו…”

מארק ברמהיל: ציפורי סאטן באוורבירדס זכר יאספו את כל הפריטים הכחולים שהם יכולים למצוא, יבנו מבנה יפהפה שנקרא קשת, וירקוד כדי לנסות לחזר אחר הנקבות. וזה משך את תשומת לבה.

דוניקה קלי: אז פניתי לציפורים כי הן הרבה יותר חכמות ממני לגבי הדברים האלה. יש להם, יש להם מערכות במקום. אה, וחשבתי שאולי יש איזו נחמה, אה, בכך שיש לי מערכת משלי. הלוואי שהיה כמו ריקוד שאוכל לעשות. ואז כמו אישה יכולה להיות כמו, כן, לא. ואני אומר, “בסדר, נהדר!” בואו רק נהיה ברורים. אממ, אבל זה היה, אה, זהו, זה לא באמת איך זה עובד.

מארק ברמהיל: וזה נתן השראה לסדרה של שירים שמשקפים את ציפור הבואר, ואת הרעיון הזה של חיזור:

באוור

קחו בחשבון את ציפור האובססיה והאובססיה שלו
של כחול, ואז אור האי, השיטה,
החיות המקורקעות. הנה, ריח הברזל של דם,
המח המתוק, שדות הדשא והעצם.

ושם, ציפור הקשת.
צפו במניקור הדשא שלו, שם בכל המקומות
קצת כחול, עלה מסתובב. ואז,
איך הנקבה מוצאת אותו,
נָטוּל. כל הכחול הזה לחינם.

דוניקה קלי: השני חולק את אותה כותרת, זה סוג של יוצר קישור שבו אני לא צריך להתייחס. זה – סוג הרצף מאפשר לשיר להיבנות בצורה אחרת או להדהד בצורה אחרת. וזה מונע קצת יותר על ידי צליל, כמו החזרה על צלילי ה-O: “אדמה מטופחת, מקום החיזור שלו.” ואני חושב שהתנועה הזו לתוך צליל עוזרת לי, בערך, ואז להבין, הו, זה מה שאני מעוניין בו? זה מספק גשר כזה בין החוויה המקורית של צפייה בסרט התיעודי ואז למה אני מרגישה מוכרחה לבלות זמן עם הציפור הזו ועם התמונה הזו.

באוור

ציפור הבואוור מוצאת
עין כחולה יותר כדי לרפד את הקן שלו,
הקרקע המטופחת שלו,
מקום החיזור שלו.

העין הכחולה יותר אכן נשברת
ולבכות כאשר ציפור האוור
משאיר או מביא
עלים או ענפים או חתיכות
של מחרוזת כחולה פשוטה.

העין הכחולה יותר אכן נראית ונראית
ונרתע מהמקור הפתוח,
המב הצר,
הטראומה של חפירה
עמוק יותר לתוך הקשתות
וקשת סגירה.

ציפור הקשת הפסידה
החוש הכחול שלו, החוש שלו
של עין, אבל החוט מסתבך,
יפה, על שטחו האפל והנקי.

מארק ברמהיל: ועם החלק השלישי והאחרון של הרצף הזה, דוברת השיר מדברת אלינו ישירות כדי להתייחס לרעיון לחזר אחרי בן זוג, ואיך זה יכול להרגיש זר, כאילו היא מין אחר.

דוניקה קלי: אני חושבת שאחד הדברים שהדובר יודע זה שהיא לא ציפור באוור, נכון? ויש את תחושת ההשלמה הזו. כאילו מי יקשיב לשיר של תרנגולת חומה אגוזים, נכון? כאילו זה לא מי ששר. זה לא מי שמחזר.

באוור

כובע קטן, הפדורה,
טוויד עם פסים אפור-כחול,
יושב על גבי קן לא מטופח,

השיער שלי שלא נקטף, ברומליה
בחופה. זֶה
הוא כישלון,

הכובע הלא מתאים הזה. הדברים האלה של הבנים.
הדברים של הגברים האלה. זה מיהר
הַפשָׁטָה. הגוף האפרורי שלי

וציפורניים לא גזומות. אבל מי יקשיב
לשיר של תרנגולת חומה?

דוניקה קלי היא מחברם של שני ספרי שירה, Bestiary ו-The Renunciations. אתה יכול למצוא קישורים לאלו, ולפרקים נוספים עם שירה נהדרת, באתר שלנו BirdNote.org. אני מארק ברמהיל.

###

מפיק בכיר: ג’ון קסלר
במאי תוכן: אליסון ווילסון
מפיק מנהל: קונור גיארין
מפיק: מארק ברמהיל
צלילי ציפורים מסופקים על ידי ספריית מקאוליי לצלילים טבעיים במעבדת קורנל לצפרות, איתקה, ניו יורק. Satin Bowerbird ML 31901801 הוקלט על ידי A. Spencer.
הנושא של BirdNote הולחן וניגן על ידי ננסי רומבל וג’ון קסלר.
© 2022 BirdNote אפריל 2022
קריין: מארק ברמהיל

ID# שירה-02-2022-04-13 שירה-02

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *