יסודות תחזוקת הסירה: סוגי סוללות בסירה

אם אתה תוהה, “איזה סוג סוללה אני צריך עבור הסירה שלי?” או “איזה סוג סוללה עדיף להפעיל מנוע טרול חשמלי או כסוללת מנוע חשמלי לסירה?” למד על סוגי סוללות לסירה כך שתבין כללית את מצבר הסירה הטוב ביותר לשימוש במצבים שונים.

סוגי סוללות לסירה

סוללות בסירות מתמודדות עם שני סוגים בסיסיים של משימות, שהן התנעת מנוע והפעלת עומסי חשמל כמו אורות, אלקטרוניקה או אביזרים למשך זמן ארוך יותר. סירות רבות משתמשות בשני סוגים שונים של סוללות – סוללת התנעת מנוע וסוללת מחזור עמוק להפעלת ניווט, אורות ואלקטרוניקה.

כדי לבחור את הסוללה הטובה ביותר בסירה, תחילה תרצה לקבוע את היישום של הסוללה ולאחר מכן לבחור מתוך הכימיה של הסוללה: AGM, תא רטוב, ג’ל או ליתיום. חשוב גם לבדוק את כבלי סוללת הסירה שלך עבור פיצולים, שפשופים או קורוזיה בעת החלפת הסוללות הימיות שלך כחלק משגרת הבטיחות שלך בסירה.

סוללות לסירה

מכיוון שהתנעת מנוע סירה דורשת כוח רב בהתפרצויות קצרות, סוללת סירה היא סוללת עופרת-חומצה המיוצרת עם לוחות עופרת דקים יותר ורבים יותר. דירוג מגבר האכיפה הימי (MCA) או מגבר הקרנקה (CA) שנמצא על תווית הסוללה מדרג את כוח ההתנעה של הסוללה. בדוק במדריך המנוע שלך את דירוג ה-MCA/CA המומלץ לפני שאתה קונה סוללה ובחר סוללה עם דירוג שווה או גדול מהערך המומלץ.

סוללות מחזור עמוק

מנועי טרול חשמליים, סונאר ואביזרים אחרים שואבים חשמל בקצב איטי יותר לפרקי זמן ממושכים. פריקות עמוקות אלו יכולות להיות קשות על לוחיות הסוללה, כך שסוללת מחזור עמוק היא סוג סוללת הסירה הטובה ביותר לשימוש. לסוללות מחזור עמוק יש פחות לוחות עופרת אך עבים יותר מאשר סוללות סיבוביות והן בנויות לעמוד ברכיבה עמוקה. דירוג קיבולת המילואים (RC) של סוללת מחזור עמוק יציין כמה זמן היא יכולה לשאת עומס מסוים לפני שהטעינה נגמרת. סוללת מחזור עמוק יכולה גם לעמוד במחזורי פריקה/טעינה רבים, בעוד שסוללת סירה לא נועדה להתרוקן לחלוטין.

סוללות דו תכליתיות

אם בבעלותך סירה קטנה ויש רק מקום לסוללה אחת בגלל מגבלות מקום או משקל, שקול לקנות סוללה דו-שימושית המטפלת הן בהתנעה והן ברכיבה על אופניים. עם זאת, זכור שרוב הסוללות הדו-שימושיות לא יתניעו מנוע כמו גם סוללת הפעלת סירה ולא יתמודדו עם מחזורי פריקה וטעינה עמוקה כמו דגם ייעודי למחזור עמוק.

כימיה של סוללות

סוללות מסווגות עוד כ-AGM (מחצלת זכוכית נספגת), תא רטוב, ג’ל או ליתיום בהתאם לכימיה או למדיום המוליך בתוך הסוללה.

סוללות AGM

לסוללות AGM (מחצלת זכוכית נספג) יש מפרידי זכוכית מיקרופייבר נקבוביים דחוסים בין הלוחות החיוביים והשליליים של הסוללה, אשר רוויים במספיק אלקטרוליט חומצי כדי להפעיל את הסוללה. לסוללות AGM יש חיים ארוכים, קצב פריקה עצמית נמוך, והן סוללות דו-שימושיות טובות לשייטים הדורשים טעינה מהירה, כוח התנעה מהיר ויכולת מחזור עמוק אמינה.

סוללות תאים רטובות

סוללות תאים רטובים משתמשות במאגר של חומצה גופרתית נוזלית, כך שהן מייצרות מימן וחמצן בעת ​​טעינת הסוללה. סוללות תאים רטובים מאפשרות לגזים לברוח לאטמוספירה, בניגוד לסוללות ג’ל ו-AGM, המשלבות מחדש את הגזים ומכניסות אותם מחדש למערכת. יש לאוורר את קופסאות הסוללות והתאים הרטובים כדי לאפשר לגזים להימלט בבטחה.

סוללות קרח

סוללות ג’ל חסינות לשפך, טבולות ועמידות בפני דליפות. עיצוב אטום, מווסת שסתומים כמעט מבטל גז, כך שהם בטוחים יותר להתקנה סביב אנשים ואלקטרוניקה רגישה (אם כי עדיין צריך לאוורר סוללות ג’ל). סוג זה של כימיה של סוללות זקוק לטעינה חכמה מווסתת בקפידה כדי למנוע נזק.

סוללות ליתיום

סוללות ליתיום שוקלות פחות מסוללות חומצת עופרת, ניתן לפרוק אותן פי 800 עד 100% עומק פריקה, וניתן להטעין אותן תוך קצת יותר משעה, אבל סוללת סירת ליתיום עולה בדרך כלל לא מעט יותר מאשר סוגי כימיה אחרים של סוללות.

לאחר התקנת הסוללות, אל תשכח לרשום את הסירה שלך וללכת לקורס בטיחות לשייט.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *